Hemmaspa

I förrgår hade jag en liten hemmaspa-kväll! Känns som att det gjorde mig gott! Mitt hår har blivit liiite mjukare och inte alls lika tort och yrigt som innan. Hår inpackningen gjorde susen! Man borde unna sig sånthär lite oftare. Fotbad gör susen och speciellt med eucalyptus-doftande salva efteråt! Såklart ska man ha lugn musik i bakgrunden för extra bra effekt och tända ljus i rummet på alla möjliga ställen samt väldoftande produkter, så självklart ingick det även i min spakväll. Från och med nu ska jag göra detta aningen oftare. Men nu är det dags att kila, solong.



Ångbad för ansiktet - innan mask:
Koka vatten i en kastrull och häll sedan upp i en större skål. För huvudet över skålen med en handuk över huvudet, gärna med ett litet lufthål. Detta öppnar porerna och ger en ren känsla efteråt.

Utvärdering: Väldigt ovant med all vattenånga så nära inpå ansiktet, men ger verkligen en renhetskänsla efteråt. För att inte få in så mycket ånga i näsan - då det kan bli lite kalsupkänsla (iallafall enligt mig) - kan man luta pannan lite mera neråt. Jag satt lutad över skålen i cirka 15 minuter vilket kändes lagom.

Ansiktsmask:
1 citronklyfta
2 msk vitvinäger
1 dl vatten

Utvärdering: Märkte ingen större skillnad efteråt och masken blev såklart med tanke på ingredienserna bara en rinnande massa vilket inte alls gav känslan av en ansiktsmask. Doftar inte speciellt gott heller. Rekomenderas ej.

Fotbad:
Varmt vatten i en back. I med fotsalt och badskumm och du har en riktig fotkur! Fila därefter hälar för att ta bort hudbeläggningar samt fila tånaglarna. Avsluta med att smörja in fötterna med en fet salva och sov med strumpor på.  

Utvärdering: Detta har alltid varit min favoritdel. Älskar lenheten i fötterna efteråt och ger bara njutning! Saltet gör väldig skillnad och mjukar upp fötterna utifrån och in och lämnar dessutom en riktigt härlig doft efter sig. Mmm!

Ögonen:
Gurka i all ära! För att bota mörka ringar under ögonen och ger en uppfriskande känsla.

Utvärdering: Det är svårt att sätta fingret på vad det är för speciellt med detta, men jag märker skillnad efteråt!

Hårinpackning:
Till detta hade jag tänkt att göra en egen utifrån ett recept, men jag hade ingen avocado hemma så det fick bli Wellas hårinpackning från butik. Låt sitta i ungefär en kvart för resultat.

Utvärdering: Jag märkte ingen jättestor skillnad efter att ha använt detta en till två gånger i veckan i 3 veckor. Detta kan bero på att hårinpackingen är för färgat hår - och mitt är naturligt blont. Måste se mig om efter en annan variant.

LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0